Klassisk yoga, pust og avspenning

Mediterende ansikt

I Klassisk yoga gjør vi både liggende, sittende og stående stillinger gjerne i flytsekvenser.  Vi har fokus på en variasjon i hvor dynamisk kraftfulle de fysiske sekvensene er, og stopper alltid opp i noen stillinger for refleksjon. Kjenner etter hvordan det er å være i kroppen, hvordan kroppen puster i de ulike stillingene og inviterer kropp og sinn til indre ro. Timen består også av balanseøvelser og en blanding av styrkende og tøyende stillinger. Den klassiske yogaens solhilsen er med. Dette er en serie hvor stillingene glir over i hverandre i takt med pusten, et lite yogaprogram i seg selv. Etter det fysiske programmet gjør vi en serie av pranayamas, pusteøvelser før timen avsluttes med avspenning eller en lengre dybdeavspenning – yoga nidra.

Yoga løser opp spenninger og blokkeringer vi pådrar oss gjennom en hektisk hverdag. Ved at vi jobber bevisst med pusten i de fysiske øvelsene, varmer vi opp kroppen innenifra og øker blodsirkulasjonen og forbrenningen. Dette påvirker musklenes og leddets bevegelighet, slik at vi opplever en større bevegelsesfrihet etter jevnlig yogapraksis. Noe som igjen kan bidra til å forebygge livsstilsykdommer. Yogaens dype pust, øker pustekapasiteten, roer sinnet og kan skape en følelse av glede og letthet i kropp og sinn.

Yoga krever disiplin,  tålmodighet og jevnlig praksis på reisen mot målet med yoga, som er en å få en sterk og bevegelig kropp med god sirkulasjon og pust som igjen påvirker din fysiske og mentale helse.

Du blir på sikt bedre kjent med din kropp, lærer deg å lytte til kroppen, slik at du utøver din yoga utifra dine forutsetninger og dagsform.

Velkommen til et helsebringende kurs hos yogasonen!

Namaste, Wenche