Klassisk yoga, pust og avspenning

Mediterende ansikt

I Klassisk yoga gjør vi både liggende, sittende og stående stillinger. I noen klasser har vi fokus på dynamiske kraftfulle sekvenser  og i andre statiske stillinger hvor vi stopper opp å puster. Kjenner etter hvordan det er å være i kroppen, hvordan kroppen puster i de ulike stillingene. Timen består også av balanseøvelser og en blanding av styrkende og tøyende stillinger samt pusteøvelser. Den klassiske yogaens solhilsen er med. Dette er en serie hvor stillingene glir over i hverandre i takt med pusten, et lite yogaprogram i seg selv. Etter det fysiske programmet gjør vi en serie av pusteøvelser før timen avsluttes med avspenning eller en lengre dybdeavspenning – yoga nidra.

Yoga løser opp spenninger og blokkeringer vi pådrar oss gjennom en kanskje hektisk hverdag. Ved at vi jobber bevisst med pusten i de fysiske øvelsene, varmer vi opp kroppen innenifra og øker blodsirkulasjonen og forbrenningen. Dette påvirker musklenes og leddets bevegelighet, slik at vi opplever en større bevegelsesfrihet etter jevnlig yogapraksis. Noe som igjen kan bidra til å forebygge livsstilsykdommer. Yogaens dype pust, øker pustekapasiteten, roer sinnet og kan skape en følelse av glede og letthet i kropp og sinn.

Yoga krever jevnlig praksis og  tålmodighet, slik at du på sikt blir bedre kjent med din egen kropp, lærer deg å lytte til kroppen, slik at du utøver din yoga utifra dine forutsetninger og dagsform.

Velkommen til et helsebringende kurs hos yogasonen!

Namaste, Wenche